Botanische Tuinen - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marian en Joost Brakel en Herder - WaarBenJij.nu Botanische Tuinen - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marian en Joost Brakel en Herder - WaarBenJij.nu

Botanische Tuinen

Blijf op de hoogte en volg Marian en Joost

01 Juni 2013 | Verenigde Staten, New York

Om half zes 's morgens staan we, na een warme nacht, op. Het schemert nog. We scharrelen uit onze tassen een ontbijtje bij elkaar van krentenbollen en dadels en stappen daarna nieuwsgierig naar buiten, de buurt verkennen. Tot onze verrassing is er om de hoek een kerk en een park (St.James). We struikelen bijna over eekhoorntjes die elkaar nazitten. De lichtbruine schijnen een hekel te hebben aan de magere zwarte, ontdekken we al snel. Mensen laten hun hond uit in het park, of joggen. Een paar mensen legen de vuilnisbakken, anderen prikken het plastic en doen het in vuilniszakken. We zitten een uurtje op een bank, terwijl de zon hoger aan de hemel klimt en het steeds warmer wordt. Dan gaan we boodschappen doen, de supermarkt is intussen open.
Na ons tweede ontbijt gaan we op pad naar Botanical Gardens, een paar haltes van ons appartement vandaan. We komen er tien over elf aan en de loketbeambte vertelt ons vriendelijk dat de entree tot elf uur gratis was, maar nu niet meer. We twijfelen of we er het geld wel voor over hebben (25 dollar, inclusief een toeristisch treintje). Dan vraagt een mevrouw ons of wij haar kaartjes willen hebben, ze heeft zes vrijkaartjes en er maar vier nodig. We accepteren verrast. We wandelen op ons gemak door het enorme park en vanwege de hitte stappen we toch maar in het treintje. We merken op dat mensen elkaar voor laten gaan, elkaar plaatsen aanbieden. Ik moet niesen en twee mensen zeggen 'Bless you'. Joost raakt in gesprek met een meneer naast hem, die ons allerlei tips geeft over De Tuinen. We stappen uit bij de Rozentuin en wandelen er doorheen. Dan lopen we wat rond en komen bij de Rotstuinen uit. Een bankje in de schaduw lokt en we genieten van de prachtige plek, het uitzicht op een natuurlijke vijver met bomen en struiken. We kunnen geen reden bedenken om op te staan en zitten en zitten. Een warme zachte wind brengt bloemengeuren, ik schrijf een verslagje. Joost is gelukkig omdat hij vanavond niet hoeft te melken.
Tenslotte verdrijft de hete zon de schaduw en staan we op, richting metro. We stappen nog niet helemaal bij de goede Street uit, maar vinden het leuk het straatleven te bekijken. Op de trottoirs zijn talloze kraampjes voor de winkels, het is druk en hier en daar klinkt muziek. Een oudere mevrouw heeft een winkelwagentje omgebouwd tot haar winkeltje, er hangen plastic zakken met gefrituurd eten aan haken en op plastic bordjes verkoopt ze dit met een rood sausje.
Thuis vallen we vermoeid in slaap, het is tenslotte al half drie. 's Avonds nog een wandeling naar de hoofdstraat, waar we weer vanaf een bankje het toeterende verkeer bekijken, continue ambulances met sirenes zien rijden, en naar de vele te dikke mensen kijken, die rondslenteren of urenlang op dezelfde plek staan te bellen. In de supermarkt is alles light, no sugar, low fat, no cholesterol. We eten rijst met groente, nu even niets bakken en geen sausjes, even teveel schuddende vetrollen gezien.