November 2001 - Reisverslag uit Roussines, Frankrijk van Marian en Joost Brakel en Herder - WaarBenJij.nu November 2001 - Reisverslag uit Roussines, Frankrijk van Marian en Joost Brakel en Herder - WaarBenJij.nu

November 2001

Blijf op de hoogte en volg Marian en Joost

05 Juni 2022 | Frankrijk, Roussines

8 november, België

Overladen met indrukken en verhalen verlaten we Nederland. We hebben genoten van de contacten met vrienden, familie, ouders en kinderen, maar ieder heeft zo zijn worsteling met het leven, en het raakt ons altijd diep. Nu zijn we even bij vrienden die in een prachtig huis in België wonen. Boudewijn is een buitengewone integere en creatieve architect, die alleen met natuurlijke materialen werkt zoals hout en leem. De huizen die hij in de omgeving gerenoveerd heeft zijn zo mooi, dat er inmiddels een touristische route door de dorpjes loopt. Samen met zijn vrouw Constance zijn het twee vrienden van ons waar we al heel lang warme contacten mee hebben. We nemen wat boeken mee uit hun boekenkast voor de tweede helft van onze reis, en dus lees ik vanavond een boek van Frederik van Eeden en Joost leest een boek over Afrika. Het begint winter te worden en het straalkacheltje in de paardentrailer kan niet al te lang aan, dan wordt het benauwd en vochtig door de condens.

’s Morgens zijn de kussens vastgevroren aan de muur.

19 november, Frankrijk, Majeunie. 8 graden.

We hebben goede voornemens om dit gedeelte van de reis beter te doen dan de eerste helft. Maar eerst gaan we overwinteren in ons vertrouwde familiehuis in het piepkleine dorpje Majeunie. Ons huis delen we met twee broers en een zus. Eén broer woont er permanent, in zijn eigen schattige huisje op het erf, met zijn vrouw en twee kleine kinderen, waaronder de pasgeboren Bella. De andere familieleden hebben een eigen woongedeelte met keuken en slaapkamer. Zij zijn er in de zomer en met de kerst. Joost heeft hier in het begin ook een paar jaar gewoond met zijn ex-vrouw. Hij vertelt dat de winters koud waren, dan werd het maximaal 13 graden in de keuken. Het huis was vroeger van de burgemeester en het is ruim en stijlvol, met in ons gedeelte twee open haarden en een grote keuken, een houten trap naar de twee slaapkamers boven en een grote open zolder. Maar ook is het verwaarloosd en vervuild, en er is altijd veel werk te doen als we aankomen.

Zo moeten er deze keer eerst flink wat spinnenwebben worden weggehaald en het huis moet een beetje warm worden, dat duurt altijd een dag of drie. Er zijn sporen van een lekkage in de keuken door een scheve dakpan.

Joost moppert omdat het gereedschap in de gezamenlijke grote schuur verdwenen is of kapot. Het gras staat hoog en moet gemaaid worden, maar de maaimachine staat bij de slordige broer van Joost, en wel in de regen. Er moet hout worden gehakt voor de haarden en het dak moet gerepareerd. We zijn van plan hier twee maanden te overwinteren en Joost is bezig een plan te maken om een douche te bouwen.

30 november.

Joost is marmeren tegels aan het zagen voor de douche. Dat gaat wel gepaard met gemopper, omdat de cirkelzaag bot is en een nieuw blad kost zo’n 400 gulden. Ook hebben we veel last van de gemakzucht van de broer van Joost die hier het hele jaar woont. Zo is bijvoorbeeld de gezamenlijke aanhangwagen stuk en heeft een lekke band, en er zijn nog wat andere machines gebruikt en niet in orde. Joost leent wat van hem, maar na twee dagen wil zijn broer het alweer terug hebben omdat hij het zelf nodig heeft.

Intussen wordt er flink werk verzet, de boel wordt geolied, de bamboe is weggekapt, de wasmachine gerepareerd. ’s Avonds snort de naaimachine en er verschijnen tassen en pyama’s.

We gaan naar het ziekenhuis om ons nieuwe nichtje Bella te bewonderen.

Zo gaat de éne week in de andere over en wordt het alweer december.